Office 12, 5th floor Ventura Gassol building (Campus Sescelades)
albert.irigoyen(ELIMINAR)@urv.cat
Telephone: 977 55 8164
FULL UNIVERSITY PROFESSOR
Albert Irigoyen Zaragoza has a degree in Primary Education, a degree in History and a master's degree in Teacher Training (Geography and History). He holds a PhD from the Rovira i Virgili University (URV) in Didactics of Social Sciences (PhD in Humanistic Studies) with the qualification of excellent cum laude and international mention, thanks to a thesis focused on cooperative learning and cooperative pedagogies in Didactics of Social Sciences in teacher’s training.
He is a lecturer in the field of knowledge of Didactics of Social Sciences at the URV, where he has previously been an associate lecturer, pre-doctoral and post-doctoral FI-SDUR researcher and substitute lecturer. Furthermore, he also teaches at the Universitat Oberta de Catalunya (UOC) and has collaborated at the Universitat d'Andorra (UdA).
Not only that, but he is an editor of the journal Comunicació Educativa (1575-9911/2339-5559), a publication of the URV's Didàctiques Específiques and published by Publicacions URV. He is also a member of the consolidated research group ISOCAC, collaborates in the groups GRAI, EACoop, Investigació Didàctica i Continguts Curriculars and ICEM-34, and is a member of the Xarxa Interuniversitària d'Aprenentatge Cooperatiu (XINTERAC).
He has participated and cooperated in various funded research and innovation projects, and works as a teacher trainer in cooperative learning and cooperative pedagogies in educational centres, pedagogical renewal movements and research groups. Likewise, he has also carried out research stays in the LIRDEF group at the Université Paul-Valéry of Montpellier and the SOCIAL(S) group at the Universitat de València.
ORCID: 0000-0003-2896-0006
Research lines:
The publications deal with cooperative interaction in Social Science Didactics and other topics such as cooperative learning, cooperative pedagogies, democratic education, relevant social problems, democratic memory and reflective and critical thinking practices.
Last and most important publications (2020-2025):
Irigoyen, A. (en premsa, 2025). Aprenentatge cooperatiu o pédagogies coopératives? Una observació del seu funcionament en didàctica de les ciències socials en la formació de mestres. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 23.
Irigoyen, A. (en premsa, 2025). El Debate con Finalidades Democráticas y Filosóficas: una herramienta útil para abordar los Problemas Sociales Relevantes. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 16.
Irigoyen, A. (en premsa, 2025). La classe Puzzle et son apport à l'apprentissage de l'histoire dans la formation des enseignants. Revue Phronesis, 14(2).
Irigoyen, A. (2024). Entrevista a David Duran. Comunicació Educativa, 37, 11-44. https://doi.org/10.17345/comeduc37.4029
Irigoyen, A., Pons-Altés, J. M., i Gauthié, C. (2024). Cooperation Between Pupils, a Comparative View: Spain, France and Italy. Dins M. Duch-Plana, i J. M. Pons-Altés (ed.), Social Alternatives in Southern Europe and Latin America. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003439554-12
Irigoyen, A., i Pons-Altés, J. M. (2024). Una alternativa cooperativa en la formación de docentes: los debates con finalidades democráticas y filosóficas (DFDF). Dins R. A. Rodríguez Pérez, R. A. Trigueros Cano, i A. Antolinos Sánchez (eds.), Mirando al futuro: educación histórica y valores cívicos (p. 451-459). Octaedro Editorial. http://doi.org/10.36006/90032-1
Irigoyen, A. (2023). La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les "pédagogies coopératives" [Tesi doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. http://hdl.handle.net/10803/689820
Irigoyen, A., Pons-Altés, J. M., Hernández-Pérez, M., i Cardona Ràmia, O. (2023). El aprendizaje de los periodos históricos con el método Puzle en la formación docente virtual. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 45, 113-130. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/27034/pdf
Irigoyen, A., i Connac, S. (2023). L'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu. Comunicació Educativa, 36, 99-125. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3300
Irigoyen, A., i Gauthié, C. (2023). Entrevista amb Bruno Robbes. Comunicació Educativa, 36, 9-73. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3277
Irigoyen, A., i Pons-Altés, J. M. (2023). Els valors cooperatius: àncora de la cooperació entre alumnes a l'aula. Dins T. Abelló, G. C. Cattini, V. Gavín, J. Ibarz, P. Lo Cascio, J. Roca Vernet, C. Santacana, Q. Solé, i A. Vives (coords.), Herències/Legacies (p. 340-351). Secció d'Història Contemporània i Món Actual de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/203903
Connac, S., i Irigoyen, A. (2023). Apprentissage coopératif ou pédagogies coopératives ? Éducation et socialisation, 67. https://doi.org/10.4000/edso.22840
Irigoyen, A. (2023). Apunts socials i culturals a la Tarragona primorriverista (1923-1930). Dins R. Arnabat, i C. Moruno (eds.), De la primavera de las naciones a la Guerra Fría (1917-1947) (p. 575-590). Editorial Sílex.
Irigoyen, A. (2022). Entrevista a Philippe Meirieu. Comunicació Educativa, 35, 9-57. https://doi.org/10.17345/comeduc20229-57
García-Gómez, M., Dueñas, J.-M., i Irigoyen, A. (2022). Exploring the Communication of Social Movements in Primary Education. Social Sciences, 11(3), 108. https://doi.org/10.3390/socsci11030108
Pons-Altés, J. M., i Irigoyen, A. (2022).¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares. Dins J.C. Bel Martínez, J.C. Colomer Rubio, i N. de Alba Fernández (eds.), Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica (p. 889-898). Tirant Lo Blanch.
Irigoyen, A. (2021). Entrevista a Sylvain Connac. Comunicació Educativa, 34, 7-51. https://doi.org/10.17345/comeduc20217-51
Irigoyen, A. (2021). El treball cooperatiu en l'educació: peça clau per a la construcció d'un futur més democràtic i de participació responsable. Dins J. M. Pons-Altés (coord.), Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica (p. 11-26). Publicacions Universitat Rovira i Virgili. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/483
Irigoyen, A. (2020). Entrevista a Antoni Gavaldà. Comunicació Educativa, 33, 7-28. https://doi.org/10.17345/comeduc20207-28