Universitat Rovira i Virgili

Albert Irigoyen Zaragoza

Despatx 12, 5a planta de l'edifici Ventura Gassol (Campus Sescelades)

albert.irigoyen(ELIMINAR)@urv.cat

Telèfon 977 55 8164

|Alt imatge columna esquerra|

Professor Lector

Pàgina web:https://urv.academia.edu/AlbertIrigoyen

Albert Irigoyen Zaragoza és graduat en Educació Primària, graduat en Història i en el màster en Formació del Professorat (Geografia i Història). És doctor per la Universitat Rovira i Virgili (URV) en Didàctica de les Ciències Socials (doctorat en Estudis Humanístics) amb la qualificació d’excel·lent cum laude i menció internacional, gràcies a una tesi centrada en l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives en Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres.

És professor Lector a l’Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV, on anteriorment ha estat professor associat, investigador predoctoral i postdoctoral FI-SDUR i professor substitut. També imparteix docència en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i ha col·laborat en la Universitat d’Andorra (UdA).

Treballa com a director de la revista Comunicació Educativa (1575-9911/2339-5559), publicació de les Didàctiques Específiques de la URV i editada per Publicacions URV. A més, forma part del grup de recerca consolidat ISOCAC, col·labora en els grups GRAI, EACoop, Investigació Didàctica i Continguts Curriculars i ICEM-34, i és membre de la Xarxa Interuniversitària d'Aprenentatge Cooperatiu (XINTERAC).

Ha participat i cooperat en diversos projectes d’investigació i d’innovació finançats, i exerceix com a formador de docents en aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives en centres educatius, moviments de renovació pedagògica i grups de recerca. Així mateix, ha dut a terme estades de recerca al grup LIRDEF de la Universitat Paul-Valéry de Montpeller i al grup SOCIAL(S) de la Universitat de València.

ORCID: 0000-0003-2896-0006 

Línies de Recerca:

Les seves publicacions tracten sobre la interacció cooperativa en la Didàctica de les Ciències Socials i altres temàtiques com l’aprenentatge cooperatiu, pedagogies cooperatives, l’educació democràtica, problemes socials rellevants, la memòria democràtica i pràctiques de pensament reflexiu i crític.

Últimes publicacions més rellevants (2020-2025):

Irigoyen, A. (en premsa, 2025). Aprenentatge cooperatiu o pédagogies coopératives? Una observació del seu funcionament en didàctica de les ciències socials en la formació de mestres. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 23.

Irigoyen, A. (en premsa, 2025). El Debate con Finalidades Democráticas y Filosóficas: una herramienta útil para abordar los Problemas Sociales Relevantes. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 16.

Irigoyen, A. (en premsa, 2025). La classe Puzzle et son apport à l'apprentissage de l'histoire dans la formation des enseignants. Revue Phronesis, 14(2).

Irigoyen, A. (2024). Entrevista a David Duran. Comunicació Educativa, 37, 11-44. https://doi.org/10.17345/comeduc37.4029

Irigoyen, A., Pons-Altés, J. M., i Gauthié, C. (2024). Cooperation Between Pupils, a Comparative View: Spain, France and Italy. Dins M. Duch-Plana, i J. M. Pons-Altés (ed.), Social Alternatives in Southern Europe and Latin America. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003439554-12

Irigoyen, A., i Pons-Altés, J. M. (2024). Una alternativa cooperativa en la formación de docentes: los debates con finalidades democráticas y filosóficas (DFDF). Dins R. A. Rodríguez Pérez, R. A. Trigueros Cano, i A. Antolinos Sánchez (eds.), Mirando al futuro: educación histórica y valores cívicos (p. 451-459). Octaedro Editorial. http://doi.org/10.36006/90032-1

Irigoyen, A. (2023). La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les "pédagogies coopératives" [Tesi doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. http://hdl.handle.net/10803/689820

Irigoyen, A., Pons-Altés, J. M., Hernández-Pérez, M., i Cardona Ràmia, O. (2023). El aprendizaje de los periodos históricos con el método Puzle en la formación docente virtual. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 45, 113-130. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/27034/pdf

Irigoyen, A., i Connac, S. (2023). L'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu. Comunicació Educativa, 36, 99-125. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3300

Irigoyen, A., i Gauthié, C. (2023). Entrevista amb Bruno Robbes. Comunicació Educativa, 36, 9-73. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3277

Irigoyen, A., i Pons-Altés, J. M. (2023). Els valors cooperatius: àncora de la cooperació entre alumnes a l'aula. Dins T. Abelló, G. C. Cattini, V. Gavín, J. Ibarz, P. Lo Cascio, J. Roca Vernet, C. Santacana, Q. Solé, i A. Vives (coords.), Herències/Legacies (p. 340-351). Secció d'Història Contemporània i Món Actual de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/203903

Connac, S., i Irigoyen, A. (2023). Apprentissage coopératif ou pédagogies coopératives ? Éducation et socialisation, 67. https://doi.org/10.4000/edso.22840

Irigoyen, A. (2023). Apunts socials i culturals a la Tarragona primorriverista (1923-1930). Dins R. Arnabat, i C. Moruno (eds.), De la primavera de las naciones a la Guerra Fría (1917-1947) (p. 575-590). Editorial Sílex.

Irigoyen, A. (2022). Entrevista a Philippe Meirieu. Comunicació Educativa, 35, 9-57. https://doi.org/10.17345/comeduc20229-57

García-Gómez, M., Dueñas, J.-M., i Irigoyen, A. (2022). Exploring the Communication of Social Movements in Primary Education. Social Sciences, 11(3), 108. https://doi.org/10.3390/socsci11030108

Pons-Altés, J. M., i Irigoyen, A. (2022).¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares. Dins J.C. Bel Martínez, J.C. Colomer Rubio, i N. de Alba Fernández (eds.), Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica (p. 889-898). Tirant Lo Blanch.

Irigoyen, A. (2021). Entrevista a Sylvain Connac. Comunicació Educativa, 34, 7-51. https://doi.org/10.17345/comeduc20217-51

Irigoyen, A. (2021). El treball cooperatiu en l'educació: peça clau per a la construcció d'un futur més democràtic i de participació responsable. Dins J. M. Pons-Altés (coord.), Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica (p. 11-26). Publicacions Universitat Rovira i Virgili. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/483

Irigoyen, A. (2020). Entrevista a Antoni Gavaldà. Comunicació Educativa, 33, 7-28. https://doi.org/10.17345/comeduc20207-28