Dra. Núria Gil Duran
- Investigador / Researcher: GIL DURAN, NÚRIA
- Àrea de coneixement / Knowledge area: Didàctica de les ciències socials
- Categoria / Category: Professora Lectora
- Grup de Recerca / Research group: DHIGECS, Grup de Recerca en Didàctica de la Història, la Geografia, i altres Ciències Socials
- Departament / Department: Departament d'Història i Història de l'Art
- Adreça / Adress: -
- Telèfon / Telephone: -
- E-mail: nuria.gil(ELIMINAR)@urv.cat
Doctora en Història i Història de l'Art per la Universitat Rovira i Virgili
Triple aproximació a les biennals d'art contemporani de les comarques de Tarragona: Artística, sociològica i didàctica. Programa de Doctorat: Societats Històriques, territori i patrimoni.
Màster Oficial Europeu Estudis Culturals Mediterranis
URV en consorci amb les Universitats de Lovaina, Illes Balears, Institut Catholique de Paris, Urbino i Malta. Menció de Qualitat del Ministerio Educación, Cultura y Deportes. URV, Tarragona.
Postgrau Gestió d'Entitats Culturals.
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. Barcelona.
Llicenciada en Geografia i Història. Especialitat Història de l'Art. Universitat de Barcelona. Barcelona.
Postgrau de Gestió d'Entitats Culturals. Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. Barcelona.
Perfil:
Docència, recerca i curadoria cultural.
Professora i Coordinadora de l'àmbit de Didàctica de les Ciències Socials al Campus de les Terres de l'Ebre de la URV. Des del curs 2012 a l'actualitat.
Ha estat responsable del Campus Extens Tortosa de la URV i Directora de la Col·lecció de publicacions Campus Terres de l'Ebre de la URV.
Grup de recerca i projectes acadèmics:
Programa RIMDA (Recerca, Innovació i Millora de la Docència i l'Aprenentatge). DHIGECSDidàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials. GINDOC-UB/161. Grup d' Innovació Docent Reconegut i consolidat (fins 2025) IP. Isidora Sáez Rosenkranz.
DHIGECS-Com. Membre de l'equip de treball del projecte Media4Teach. La educación mediàtica y la dieta informativa como indicadores de la capacidad de anàlisis crítico de contenido informativo en futuros maestros. Ministerio de ciència, innovación y universidades PID2019-107748RB-10. IP's. Lidia Sánchez y Concepción Fuentes.
RED 14 Red de Investigación en Enseñanza de las Ciencias Sociales (RED2022-134252-T) Membre de l'equip de treball 2022-24.
RED 14 Red de Investigación en Enseñanza de las Ciencias Sociales (RED2018-102336-T) Membre de l'equip de treball 2020-22.
DHIGECS (UB) 2017 SGR 426 Membre del Grup de Recerca en Didàctica de la Història, la Geografia, i altres Ciències Socials), grup de recerca i innovació educativa.
DHIGECS-Com. Membre de l'equip investigador del projecte Desenvolupament de la formació Sociopolítica per a una ciutadania democràtica: Disseny i implementació de materials didàctics a Ciències Socials. Subprograma Nacional de Investigación Fundamental no-orientada (I+D+I) Ministerio de economia y competitividad. EDU 2015-65621-C3-3-R. IP's. Joaquín Prats Cuevas i Lidia Sánchez.
DHIGECS (UB) 2014 SGR 955 Membre del Grup de Recerca en Didàctica de la Història, la Geografia, i altres Ciències Socials), grup de recerca i innovació educativa.
Col·laboradora del Grup de recerca GREPAI (UDG) 2014 SGR 1606 Grup de Recerca en Educació, Patrimoni i Arts Intermèdia. (Fins 2022).
DHIGECS (UB) Investigadora de l'I+D+i. "Análisis Evaluativo de Aplicaciones para M-Learning de carácter inclusivo en Espacios Patrimoniales". EDU2014-52675-R. IP. Joan Santacana Mestre.
Algunes estades:
Professora invitada Instituto Español Juan Ramón Jiménez, Casablanca. Ministerio de Educación. Agustín Querol (1860-1909), la Biblioteca Nacional de España y el Museo del Prado. Casablanca, Marroc, 2019.
Professora invitada Université Paul Valérie Montpellier III. Colloque Metropole Sensible. La construction imaginaire d'une icône historico - sociale. Montpellier, França, 2015.
Professora invitada Université Nantes. Estada de recerca al Departament de Geografia (Identitats territorials). Laboratori Espaces et societés. Nantes, França, 2014.
Professora invitada Université Paris-Sorbonne. CEAQ. GREAS, Estada de recerca als seminaris del Gup de Recerca Ecoéducation Artístique et Societé amb Enseignement autour de l'éducaction patrimoniale. París, 2013.
Línies de recerca:
- Didàctica de les ciències socials a l'educació infantil i primària: les fonts primàries, la memòria històrica i el coneixement de l'entorn.
- Educació patrimonial, ciutadania i perspectiva de gènere.
- Les ciències socials i la seva intersecció amb les arts visuals.
Assignatures que imparteix actualment:
Grau d'Educació Infantil i Doble Grau:
Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals, les Ciències Socials i les Matemàtiques II
Grau d'Educació Primària i Doble Grau:
Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Socials II.
Tutoria TFG.
Programa de Doctorat en Innovació educativa. URV.
Publicacions:
Gil Duran, N. (2023). Arias Ferrer, L., i Egea Vivancos, A. (2022). Didáctica de geografía e historia en educación primaria. Editorial Síntesis. Comunicació Educativa, (36), 205-220. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3745
GIL, N. (2023). Joaquín Prats Cuevas, un científic il·lustrat i «modern»: propostes patrimonials per al professorat. A Bellatti, Fuentes, Miralles, y Sánchez, Las ciencias sociales y su didáctica en España: construir la democracia. Homenaje a Joaquim Prats Cuevas (pp. 407-416). Octaedro.
SABIDO-CODINA, J., FUENTES, C. I GIL, N. (2023). Recuperación de la memòria y los problemes sociales relevantes: Análisis de una propuesta didàctica para futuros maestros de Educación Primària de la Universitat de Barcelona, la Universitat de Vic i la Universitat Rovira i Virgili, a De la primavera de las naciones a la guerra fría (1917-1947) De la primavera de las naciones a la guerra fría (1917/1947) / Ramon Arnabat i Mata (ed. lit.), Carlos Moruno Moyano (ed. lit.), 2023, ISBN 9788419077653, pp. 561-574.
GIL DURAN, N.; ZARZA GONZÁLEZ, M. "La Realidad Aumentada de un bien patrimonial como recurso para la Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Sociales en la formación inicial de maestros. Un estudio basado en el modelo TPACK". Her&Mus. Heritage & Museography, 2022, Vol. 23, pp. 150-169, https://doi.org/10.34810/hermusv23id4100901.
GIL, NÚRIA. (2022). Mari Chordà, artista multidisciplinar, escriptora i activista feminista. Publicacions Universitat Rovira i Virgili-Edicions i Universitat de Barcelona. Premi Coedició Interxarxa de la Xarxa Vives d'Universitats 2023.
GIL, NÚRIA. (2020). Ciencias sociales, ciudadanía y sociedad digital. Reflexiones desde la educación. Comunicació Educativa, 33, Tarragona: 151-162.https://revistes.urv.cat/index.php/comeduc/article/view/3128 [En línia].
GIL, NÚRIA (2020). Pablo Picasso-Emili Fontbona. Museu Picasso de Barcelona (ed.) Fundació Museu Picasso de Barcelona. (Català, castellà, francès i anglès). Barcelona. ISBN: 978-84-120462-8-1.
GIL, NÚRIA (dir). (2020) Camins trescats. Trenta poemes imprescindibles de Desideri Lombarte. Col·lecció Campus Terres de l'Ebre, 5. Publicacions URV. Tarragona.
GIL, N.; FUENTES, C. (2019). Una experiencia de innovación artística y de educación patrimonial: El 'Festival A Cel Obert' y la ciudad. Historia, patrimonio, arte y ciudadanía. Aportaciones desde la educación. IX Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano.(España): Uno Editorial. ISBN 978-84-18248-96-2.
GIL, NÚRIA. Escultors de l'Ebre. www.tempsdelesarts.cat, 7 de setembre de 2019. En línia https://tempsarts.cat/author/nuria_gil_duran_autor/
HURTADO, D., GIL, N. & AGUILAR, C. (2019). The Maze: Gamificando el concepto de identidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 31-42. DOI:http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.370351
GIL, NÚRIA. (2019). Cinta Sabaté Querol, un dona escultora. Benicarló. Onada Edicions.
CARBONELL, J. I GIL, N. Projecte museològic de la nova sala d'art del Museu de Tortosa. L'Ebre. 15 de març de 2019. p. 61.
FUENTES, C. I GIL, N. (2019). La didáctica de la historia del arte y la educación competencial. Propuesta de replanteamiento curricular. Enseñanza de las Ciencias Sociales, Revista de Investigación. P. 65-75 ICE Universitat de Barcelona- ICE Universitat Autònoma. ISBN. 15792617
GIL, N. I MARTÍN, C. (2018). "Desencadenando emociones para construir competencias sociales en la educación de expresiones patrimoniales y artísticas" a A.I. Ponce y J. Ortuño (Eds.) Pensando el patrimonio: usos y recursos en el ámbito educativo. Universidad de Múrcia. pp. 83-96. (EDU 2015-65621-C3-2-R) Plan Mineco I+D+I y Red 14.
ACEITUNO, D., COLLAO, D. y GIL, N. (2018). ¿Qué Hacen los niños De Valparaíso y Cataluña en el museo? Un Estudio Comparado en función de los procesos de enseñanza-aprendizaje que se desarrollan en las visitas didácticas. A VIII Simposio Internacional de de Didàctica de las Ciencias Sociales en el Ámbito Iberoamericano. Valparaíso, Chile.
GIL, N. (Coord. i pròleg) (2017). L'Ebre, un riu literari. Directora de la Col·lecció Campus Terres de l'Ebre. Publicacions URV.
DHIGECS (2017). The Maze, Nosotros y ellos. Materials didàctics per a la formació ciutadana. David Medina, Dani Hurtado, Josué Molina, Judit Sabido, Núria Gil. Universitat de Barcelona. Resultado del proyecto I+D+i Desarrollo de la formación sociopolítica para una ciudadanía democrática: diseño e implementación de materiales didácticos en Ciencias Sociales (EDU2015-65621-C3-3-R), finançat pel Ministerio de Economía y Competitividad i el Fondo de Desarrollo Regional Europeo.
GIL DURAN, NÚRIA (2016). Memòria i guerra civil. Didàctica de la història al Grau d'Educació Primària: El passat no s'esborra. Congrés Internacional 80è aniversari Guerra civil Española. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.
GIL, N., LLONCH, N. I SANTACANA, J. (2016). Ciudadanía, identidad, espacios de reconocimiento y patrimonio cultural inmaterial. A López Facal, R. (ed). Ciencias Sociales, Educación y futuro. Investigaciones en didáctica de las Ciencias Sociales. Actas VII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano. Facultad de ciencias da Educación da la Universidad de Santiago de Compostela. pp. 910-918.
GIL DURAN, N. (2015) "La memoria del pasado como patrimonio Inmaterial: La construcción de los iconos político-sociales y sensibles" en Patrimonio Cultural Inmaterial y su didáctica (Santacana, J. y Llonch, N. Eds.). Trea Ediciones. pp. 109-116.
SANTACANA, J., LLONCH, N. Y GIL, N. (2016). Identidades culturales: Educando ciudadanos desde la mirada patrimonial. A Patrimonio, identidad y ciutadanía en la Enseñanza de las Ciencias Sociales. Molina Puche, S., Escribano-Miralles, A. y Díaz-Serrano, J. (eds.). Universidad de Múrcia. ISBN: 978-84-617-5021-4. pp.75-88.
GIL DURAN, N. (2017). Real Acadèmia Catalana de Belles de Sant Jordi. Discurs donació a l'Acadèmia de la pintura Caseta i sèquies de Miquel Paton. Butlletí XXX, 2016. Barcelona. pp. 145-147.
GIL N., CALABUIG, S. I MADIR, R. (2014). "El Wepmapping como herramienta didáctica para el anàlisis del paisaje". A Nuevas perspectives conceptuales y metodológicas para la educación geogràfica. Ramón Martínez y Emilia María Tonda (eds.). Vol. II. Córdoba. pp. 205-218. ISBN:978-84-940784-6-0.
GIL DURAN, N. (2014). Laboratorio de interdisciplinariedad de la historia a través del patrimonio y de la geografia a través del Mapping a II Congreso Internacional de Educación Patrimonial. Madrid, ISBN:978-84-697-1504-8.
GIL DURAN, N. (2014, juliol). "Els estudiants, actors de les polítiques institucionals, mitjançant accions lúdiques". VIII Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, CIDUI. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili [actes en línia]. Finalista del premi al millor pòster del VIII CIDUI.
GIL DURAN, NÚRIA (2013). "La didáctica de la memòria històrica a través del arte contemporáneo: el caso de Corbera d'Ebre". A: Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación y innovación en didàctica de las ciencias sociales. Joan Pagès i Antoni Santisteban (eds). Vol 2. Universitat Autònoma de Barcelona i Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. Barcelona, p. 67-75.
GIL DURAN, NÚRIA (2013). Diccionari d'historiadors de l'art català. Institut d'Estudis Catalans [en línia].
GIL DURAN, NÚRIA (2013). "Un proyecto transversal: educación y patrimonio, instituciones y autoocupación". A: EARI. Educación Artística. Revista de Investigación. Vol. 4, València. http://www.revistaeari.org/index.php/eari [en línia].
GIL DURAN, NÚRIA (2011). Laboratori de ciències socials en exposicions d'art contemporani: l'educació artística. Comunicació Educativa, n. 24. Tarragona, p. 58-64. http://www.revistes.publicacionsurv.cat/index.php/comeduc [en línia].
GIL DURAN, NÚRIA (2011). "Escultors ebrencs dels segles XIX i XX: la gran aportació d'escultors des de Móra d'Ebre". A: La Riuada, n. 33. Ribera d'Ebre, p. 4-5.
GIL DURAN, NÚRIA (2011). "Les ciències socials mitjançant el patrimoni cultural: un projecte educatiu d'art contemporani i el seu context territorial". A: III Congrés de Cultura i Territori a les comarques de la diòcesi de Tortosa. Universitat Jaume I de Castelló, Universitat Rovira i Virgili, Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, CEFIRE de la Generalitat Valenciana. Vinaròs.
GIL DURAN, NÚRIA (2011). "L'espai cultural i el seu possible context àrid". A: Kárpáti, A.; Gaul, E. (ed.) (2011). ART - SPACE - EDUCATION. Proceedings of the 33. INSEA World Congress, Budapest. Congress Book. Budapest: Hungarian Art Teachers' Association (HATA, Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete).
GIL DURAN, NÚRIA (2011). "El mercat de Tortosa". A: Joies del modernisme. Francesc Fontbona (dir.). Barcelona: Enciclopèdia Catalana, p. 62-63.
GIL DURAN, NÚRIA (2010). "Agustí Querol, escultor i polític". A: Ebrencs del segle XX. URV, CTE.
GIL DURAN, NÚRIA (coord.) (2010). Ebrencs del segle XX: personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle XX. Tarragona: Publicacions URV, A+C. Campus Terres de l'Ebre, 2.
GIL DURAN, NÚRIA (coord.) (2009). Ebrencs del segle XIX: personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle XIX, coordinació Núria Gil Duran; Xavier Ferré [et al.]. Tarragona: Publicacions URV, A+C. Campus Terres de l'Ebre, 1.
GIL DURAN, NÚRIA (2008)."Artistes i representació del territori ebrenc: els autòctons i els turistes dels segles XIX i XX". A: Pradilla, M. A. (ed). Art i lletres a la diòcesi de Tortosa. Onada Edicions, Benicarló, p. 259-285.
GIL DURAN, NÚRIA (2008). "Picasso i l'època blava" a Revista de Catalunya. Secció Revista de les Arts. Fundació Revista de Catalunya. N. 238, p. 57-86.